Prima pagină > Diverse > Jurnal de vacanță – Viața în Franța

Jurnal de vacanță – Viața în Franța

Din toate puterile lupt să nu spun nimic de rău despre un popor care încet, încet îmi devine din ce în ce mai drag. Nu sunt tocmai toleranți și nu prea se informează înainte să aibă prejudecăți față de un alt popor, luăm unul la întâmplare… să zicem poporul român.

Viața aici e scumpă. Poate cea mai scumpă din Europa după vorba multor persoane. Cert e că suntem în inima hexagonului și se cunoaște. Dar dacă luăm în considerare că aici salariul minim pe economie e undeva la 1200 de euro lucrurile parcă se schimbă.

Oamenii sunt relaxați… Nu sunt stresați. Savurează fiecare strop de viață de parcă ar fi ultimul și o fac cu mult rafinament. Nu se grăbesc.

Primul lucru care m-a șocat aici a fost, într-o dimineață devreme, la o cafeanea la un colț de stradă doi muncitori pe un șantier, îmbracați de muncă, stăteau liniștiți așteptând parcă ceva la o cafea si un croisant… În mândra Românie… (încerc să nu comentez).

Al doilea lucru interesant e culoarea roșie a semaforului pentru pietoni. E de formă! Nimeni nu o respectă! Și, și mai ciudat, șoferii opresc chiar dacă au verde și lasă pietonii să circule liniștiți. Din dorința de a mă comporta exemplar am încercat să respect semaforul până am observat că toată lumea se uita ciudat la mine. Sper să nu iau obiceiul acesta acasă pentru că… În mândra Românie… (încerc să nu comentez).

Un al treilea lucru… mesele principale ale zilei sunt respectate cu sfințenie. Începând cu orele 20 magazinele încep să își închidă ușile. La ei nu există conceptul de non-stop. Doar benzinării dar, trebuie să fii miliardar în euro să îți faci cumpărăturile acolo. La salariul menționat mai sus, prețurile sunt ok. Oricum mai toate supermarket-urile au marcă proprie de produse și în general sunt foarte accesibile. Bucătăria franceză e excelentă. O masă la cantină costă 3 euro pentru un student (nu ai nevoie de carnet, legitimație sau oricare alt mijloc de legitimare) și felul cum combină diverse arome… Cu burta plină și parcă tot nu m-aș ridica de la masă.

Aș putea să mai adaug multe lucruri șocante … dar nu vrea să încarc prea mult. Oricum șocul pentru cineva care e la prima ieșire din țară e imens. Nu pot exprima ceea ce am simțit când la ei în parc am găsit un lac cu lebede… Sau ce am simțit când am văzut că am voie să stau pe iarbă la umbră, să mă odihnesc după un sandviș copios.

Din momentul în care am ajuns aici am susținut că suntem în urma lor cu 20 de ani. Profesorii la facultate ne-au demonstrat fără să jignească, că defapt am avut o abatere de 10 ani. 30 de ani pare enorm. Și chiar e. La ei în ceea ce se numește tramvai poți pune un pahar cu apa jos pe podea la un capăt de linie și la celălalt capăt paharul e la fel de plin. Sunt lucruri mărunte în genul biletelor vândute la automate și afișarea timpului în care vine următorul tramvai dar, sunt lucruri care contează. Sunt lucruri precum vatmanul care oprește tramvaiul pentru ca să oblige doamna cu copilul în căruț să intre în locul special pentru transportul cărucioarelor, care te fac să te întrebi de ce te-ai născut între Carpați. Frumoasă țară dar păcat că e locuită? Da cuvintele astea capătă altă valoare când treci dincolo de linia imaginară care neîndurătoare ne leagă la mâini și ne obligă să fim români.

Noi nu putem?  Ba DA! Putem!

Noi vrem? Majoritatea vor spune că vor. Sunt pregătiți pentru așa ceva? Cei mai mulți, eu personal, nu cred.

O experiență încă la început. O experiență marcantă! Da viața aici e mai bună! Da întâmpini prejudecăți și dacă nu cunoști limba mai bine stai acasă.

În loc de concluzie:

Oriunde ai fi viața are mai multă valoare decât credem și poate fi mult mai frumoasă decât credem. Faptul că am fost crescuți și dresați să credem că trebuie să ne zbatem pentru luxul de a trăi decent îl au pe conștiință iluștrii conducători dar, o mare parte din vină e a noastră, a maselor. Noi suntem cei care îi tolerăm și practic îi încurajăm. Ce ziceți ne merităm soarta de mândri români?

Categorii:Diverse
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

